ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ТА МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДІАГНОСТИКИ ТУРИСТИЧНОГО ПОТЕНЦІАЛУ РЕГІОНІВ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • N. V. Kozubova викладач кафедри туризму Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця

DOI:

https://doi.org/10.17721/apmv.2014.120.1.

Анотація

Анотація. Особливе практичне значення мають дослідження, спрямовані на ви-
явлення, систематизацію і аналіз туристичних ресурсів та обʼєктів, які викликають ту-
ристичний інтерес та стають мотивами для здійснення подорожі. Недостовірні оцінки
туристичного потенціалу можуть призвести до надмірного антропогенного наванта-
ження на туристичні ресурси, їх вичерпання та навіть втрати, і навпаки – недо-
статнього розвитку території, яка має високий туристичний потенціал. Отже, наукове
обґрунтування методичних підходів до кількісного визначення рівня туристичного по-
тенціалу має практичне значення і є особливо актуальним для регіонів України, які мають
різний «туристичний профіль», і забезпечують багату мозаїку туристичних ресурсів
нашої держави.
У статті визначено, що при вивченні проблем забезпечення сталого розвитку ту-
ризму для багатьох дослідників туристичні ресурси є домінантним елементом, а часто
і сутністю туристичного потенціалу.
Проте, наявність лише туристичних ресурсів не забезпечує масового туристичного
потоку; для формування стійкого туристичного попиту необхідною є діяльність широ-
кого кола субʼєктів, які в місці розташування обʼєктів туристичного інтересу вироб-
ляють та пропонують до споживання послуги, що мають споживчу цінність і
задовольняють потреби фізичного і духовного відновлення та розвитку туристів. Таким
чином, обґрунтованим є висновок, що потенціал туристичного ринку формується при
одночасному існуванні туристичних ресурсів (обʼєктів туристичного інтересу), проду-
центів туристичних послуг в місці розташування туристичних ресурсів та споживачів
туристичних послуг, які подорожують до місця розташування туристичних ресурсів.
Отже, з метою обґрунтованого кількісного визначення потенціалу ринку туристичних
послуг необхідним є дослідження туристичних ресурсів, попиту та пропозиції тури-
стичних послуг.
Обґрунтованим є висновок, що потенціал внутрішнього ринку туристичних послуг
різниться за видами туризму і є функцією потенціалів туристичного попиту та пропо-
зиції.
Для обґрунтованого вибору показників кількісної та якісної оцінки потенціалу ринку
туристичних послуг проведене експертне опитування. На етапі проектування системи
діагностики потенціалу внутрішнього ринку туристичних послуг окрім визначення пе-
реліку показників також встановлені вагові коефіцієнти, які відображають міру значу-
щості кожного показника в оцінці рівня потенціалу внутрішнього ринку туристичних
послуг щодо окремого виду туризму.
Таким чином для досягнення обʼєктивності оцінки потенціалу ринку туристичних
послуг у сукупності показників кількісної і якісної оцінки визначені варіації в залежності
до різних видів туризму.

Згідно запропонованого методичного підходу потенціал пропозиції характерних по-
слуг ринку туристичних послуг формується за рахунок потенціалу обʼєктів туристич-
ного інтересу та продуцентів характерних туристичних послуг, тобто підприємств
сфери гостинності та транспорту.
Отже, в результаті апробації запропонованої методики діагностики туристичного
потенціалу на основі статистичних даних підтверджено, що Україна має високий по-
тенціал санаторно-оздоровчого, курортного, історико-культурного та екологічного ту-
ризму; промисловий та діловий туризм мають середній потенціал та потребують
розширення обʼєктів туристичного інтересу та розвитку туристичної інфраструктури.
Потенціал внутрішнього ринку туристичних послуг є неоднорідним за регіональною
структурою.
Ключові слова: державне регулювання, туристичний потенціал, туристичні ре-
сурси, туристичні потоки.

Abstract. Particular practical studies, which are aimed at the identification, systematization
and analysis of tourism resources and facilities, cause special tourist interest and become
motivated for a trip. Unreliable assessment of tourism potential can lead to excessive anthropogenic
impact on the tourism resources of exhaustion and even losses, and vice versa - a lack
of a territory that has a high tourism potential. Thus, the scientific study of systematic approaches
to the quantitative definition of tourism potential is of practical importance and is es-

pecially important for Ukraine’s regions, with different «travel profile» and provides a rich mosaic
of tourist resources of our country.
The article states that the study of the problems of sustainable development of tourism for
many researchers tourism resources is the dominant element, and often the essence of tourism
potential.
However, the presence of only tourist resources does not ensure mass flow of tourists; creation
of sustainable tourism demand is a necessary activity of a wide range of subjects that are in the
location of sites of tourist interest produce and offer the consumer services with customer value
and meet the needs of physical and spiritual renewal and development of the tourists. Thus, the
reasonable conclusion is that the potential tourist market is formed by the simultaneous existence
of tourism resources (objects of tourist interest), producers of tourism services in the location
of tourist resources and consumers of tourism services that travel to the location of tourism resources.
Thus, in order to reasonable quantification of potential tourism market research is essential
tourist resources, the demand and supply of tourism services.
A justified conclusion is that the potential of domestic tourism market varies by type of tourism
and tourist potential is a function of supply and demand.
For a reasonable choice of parameters of quantitative and qualitative assessment of potential
tourism market survey conducted by the expert. At the design stage of the system diagnostic
potential of domestic tourism market and along with the list of indicators as set weights that
reflect the importance of each indicator as in the evaluation of the potential of the internal market
of tourist services on a particular type of tourism.
Thus to achieve the objective evaluation of potential tourism market in the aggregate indicators
of quantitative and qualitative assessment of identified variations according to the different
types of tourism.
Under the proposed methodological approach offers the potential of specific services tourism
market is formed by the potential sites of tourist interest and specific producers of tourism services,
that enterprises in the hospitality and transport.
So, as a result of testing the proposed methods of diagnosis tourism potential based on statistics
confirmed that Ukraine has a high potential for health, wellness, spa, historical, cultural
and ecological tourism; industrial and business tourism have an average capacity and require
expansion of tourist interest sites and develop tourism infrastructure. Potential domestic tourism
market is heterogeneous on a regional structure.
Key words: government regulation, tourism potential, tourism resources, tourist flows.

Аннотация. Особое практическое значение имеют исследования, направленные на вы-
явление, систематизацию и анализ туристических ресурсов и объектов, которые вызы-
вают туристический интерес и становятся мотивами для совершения путешествия.
Недостоверные оценки туристского потенциала могут привести к чрезмерной антро-
погенной нагрузки на туристические ресурсы, их исчерпания и даже потери, и наоборот
– недостаточного развития территории, которая имеет высокий туристический по-
тенциал. Итак, научное обоснование методических подходов к количественному опреде-
лению уровня туристического потенциала имеет практическое значение и является
особенно актуальным для регионов Украины, которые имеют разный «туристический
профиль», и обеспечивают богатую мозаику туристических ресурсов нашего госу-
дарства.
В статье определено, что при изучении проблем обеспечения устойчивого развития
туризма для многих исследователей туристические ресурсы является доминантным эле-
ментом, а часто и сущностью туристического потенциала.
Однако, наличие только туристических ресурсов не обеспечивает массового тури-
стического потока; для формирования устойчивого туристского спроса необходима дея-
тельность широкого круга субъектов, в месте расположения объектов туристического
интереса производят и предлагают к потреблению услуги, имеющие потребительскую
ценность и удовлетворяют потребности физического и духовного восстановления и раз-
вития туристов. Таким образом, обоснованным является вывод, что потенциал тури-
стического рынка формируется при одновременном существовании туристических
ресурсов (объектов туристического интереса), продуцентов туристических услуг в
месте расположения туристических ресурсов и потребителей туристических услуг, ко-
торые путешествуют в места расположения туристических ресурсов. Итак, с целью
обоснованного количественного определения потенциала рынка туристических услуг не-
обходимо исследование туристических ресурсов, спроса и предложения туристических
услуг.
Обоснованным является вывод, что потенциал внутреннего рынка туристических
услуг различается по видам туризма и является функцией потенциалов туристического
спроса и предложения.
Для обоснованного выбора показателей количественной и качественной оценки по-
тенциала рынка туристических услуг проведен экспертный опрос. На этапе проектиро-
вания системы диагностики потенциала внутреннего рынка туристических услуг кроме
определения перечня показателей также установлены весовые коэффициенты, отра-
жающие степень значимости каждого показателя в оценке уровня потенциала внут-
реннего рынка туристических услуг по отдельному виду туризма.

Таким образом, для достижения объективности оценки потенциала рынка туристи-
ческих услуг в совокупности показателей количественной и качественной оценки опре-
делены вариации в зависимости к различным видам туризма+
Согласно предложенного методического подхода, потенциал предложения характер-
ных услуг рынка туристических услуг формируется за счет потенциала объектов тури-
стического интереса и продуцентов характерных туристических услуг, то есть пред-
приятий сферы гостеприимства и транспорта.
Итак, в результате апробации предложенной методики диагностики туристического
потенциала на основе статистических данных подтверждено, что Украина имеет вы-
сокий потенциал санаторно-оздоровительного, курортного, историко-культурного и эко-
логического туризма; промышленный и деловой туризм имеют средний потенциал и
нуждаются в расширении объектов туристического интереса и развития туристиче-
ской инфраструктуры. Потенциал внутреннего рынка туристических услуг является не-
однородным по региональной структуре.
Ключевые слова: государственное регулирование, туристический потенциал, тури-
стические ресурсы, туристические потоки.

Завантаження

Опубліковано

2014-11-10