УПРАВЛІННЯ СТАЛІСТЮ У ВИЩІЙ ОСВІТІ: ВПЛИВ МІЖНАРОДНИХ ЕКОНОМІЧНИХ ВІДНОСИН НА ІНСТИТУЦІЙНІ СТРАТЕГІЇ

Автор(и)

  • Олексій Литвинов
  • Ірина Шевченко

DOI:

https://doi.org/10.17721/apmv.2025.164.1.106-116

Анотація

У статті досліджено трансформацію інституційних стратегій закладів вищої освіти (ЗВО) під впливом міжнародних економічних відносин із фокусом на забезпечення сталого розвитку. Метою дослідження є розробка концептуальних підходів до управління сталістю у вищій освіті шляхом інтеграції глобальних практик та індикаторів сталого розвитку. Завданням роботи є: систематизація теоретичних основ сталого розвитку ЗВО; аналіз динаміки ключових показників сталості в міжнародному розрізі; вивчення практик провідних університетів світу; моделювання сценаріїв управлінських стратегій із використанням кооперативної теорії ігор. У процесі дослідження застосовано методи системного та порівняльного аналізу, контент-аналіз міжнародних рейтингів (QS, THE, ARWU), індикаторний підхід, кейс-стаді, а також побудовано ігрову матрицю стратегічних рішень для ЗВО. Особливу увагу приділено аналізу університетів, які інтегрували принципи сталості в управлінські та освітні моделі — University of Cambridge, Aalto University, University of Amsterdam. Результати дослідження демонструють, що впровадження ESG-принципів, стратегічних альянсів та адаптація до міжнародних фінансово-економічних трендів сприяє підвищенню позицій ЗВО у глобальних рейтингах. Розроблена матриця виграшів на основі теорії ігор дозволила змоделювати раціональну поведінку університетів щодо інвестування в сталість у коротко- та довгостроковій перспективі. Наукова новизна полягає у побудові теоретико-практичної основи трансформації управлінських підходів ЗВО, що поєднує стратегічне прогнозування, симуляційне моделювання та інституційне структурування політик. Запропоновані рекомендації можуть бути використані для розробки національних та локальних стратегій трансформації системи вищої освіти в Україні з урахуванням глобального контексту.

Завантаження

Опубліковано

2025-10-20