ТРЕНДИ І ПЕРСПЕКТИВИ В МІЖНАРОДНІЙ ТОРГІВЛІ ВОДНЕМ В УМОВАХ НОВИХ БАР’ЄРІВ ТА ВИКЛИКІВ ГЛОБАЛЬНОМУ СПІВРОБІТНИЦТВУ

Автор(и)

  • Ольга Миколаївна Яценко
  • Олександр Миколайович Яценко

DOI:

https://doi.org/10.17721/apmv.2024.161.1.177-189

Анотація

Метою статті є визначення ключових тенденцій, перспектив та особливостей міжнародної торгівлі воднем з акцентом на нові бар'єри та виклики глобальному співробітництву. Визначено, що нинішнє зростання інтересу до водню пов’язане зі стимулами в розвинених країнах до скорочення викидів парникових газів і боротьби з глобальним потеплінням. Стверджується, що міжнародна торгівля воднем стає важливим фактором енергетичної та економічної трансформації країн, а водневий енергетичний глобальний ринок активно розвиватиметься та підтримуєтсья, проте для досягнення значного успіху йому доведеться подолати технічні обмеження. Зроблено висновок на основі теоретичних і епріричних узагальнень, що водень має значний явний і латентний потенціал для міжнародної торгівлі і сталого розвитку глобальної енергетики і є ключовим фактором для досягнення глобальних цілей декарбонізації, проте основними викликами лишаються: висока вартість виробництва, транспортування та необхідність інвестицій в інноваційні технології. В дослідженні підкреслено, що попит на водень в основному створюється нафтопереробною промисловістю та виробництвом добрив. Проте експерти стверджують, що у майбутньому галузі, які значною мірою залежать від викопного палива, такі як важка промисловість і далекомагістральні перевезення, авіаційний транспорт, можуть отримати найбільшу вигоду від водневої енергетики. Наразі, найбільшими імпортерами водню є країни Азії, що обумовлено попитом регіону на хімічні речовини, а також транспортними, залізними і сталеливарними секторами в Китаї та Індії. Головними експортерами водню у перспективі можуть стати країни Океанії, Північної Америки та Близького Сходу. Ідентифіковано основні бар'єри і виклики у міжнародній торгівлі воднем, що можуть бути класифіковані на економічні, політичні, технічні та інфраструктурні. Акцентовано увагу, що різні регіони світу використовують унікальні стратегії для розвитку водневого ринку, наведені окремі кейси. В дослідженні зроблено висновок, що перспективи міжнародної торгівлі воднем і майбутнє впровадження водню в глобальну економіку залежатимуть від факторів, які впливають на здатність країни виробляти й експортувати водень, які є багатогранними та міждисциплінарними та охоплюють багато сфер. Наприклад, виробництво водню в країні може бути обмежене її нафтовими ресурсами, потенціалом відновлюваної енергії, водними ресурсами або площею землі, труднощами у виробництві або експорті водню через свою інфраструктуру, фінансову спроможність, політичний клімат і державну політику.

Завантаження

Опубліковано

2025-01-15