СТІЙКІСТЬ ЗОВНІШНЬОЇ ТОРГІВЛІ КРАЇН В УМОВАХ ПАНДЕМІЇ COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.17721/apmv.2020.143.1.45-56Анотація
Анотація. У 2020 році пандемія COVID-19 стала основною подією, що впливає на світову економіку. Спад, обумовлений як падінням попиту, так і пропозиції, зміни в поведінці споживачів та інвесторів стали новою реальністю. Метою даного дослідження є оцінка стійкості зовнішньої торгівлі та вразливості країн в умовах скорочення глобального попиту на різні групи товарів і послуг в результаті пандемії COVID-19 і заходів для її стримування. Запропонований індекс стійкості зовнішньої торгівлі в умовах пандемії базується на експорті фармацевтичної продукції, медичного обладнання, продуктів харчування, товарів і послуг в сфері IT, аудіовізуальної сфери тощо (+); туристичних і транспортних послуг, нафти, руд і металів, транспортних засобів, більшості інших видів техніки тощо (-); імпорті медичної та супутньої продукції (-) відносно ВВП країн. У статті представлений рейтинг для 100 найбільших економік. 90% країн мають абсолютну вразливість торгівлі в умовах пандемії. Існує 3 типи країн з відносно більшою стійкістю за зовнішньою торгівлею: експортери медичної продукції або послуг в сфері IT (Ірландія і Швейцарія), експортери продуктів харчування і країни із закритою економікою. Найбільш вразливі групи країн – це малі острівні держави, які залежать від експорту туристичних послуг; експортери нафти та експортери машин і обладнання. Україна займає 38-е місце у рейтингу і має стандартизоване значення індексу +0,4 переважно завдяки експорту продуктsв харчування, який допомагає компенсувати вразливість, пов'язану з експортом продукції металургії. Вразливість великих економік обумовлена структурою їх експорту товарів, а малих – структурою експорту послуг.
Ключові слова: зовнішня торгівля, економічна стійкість, попит на товари та послуги, залежність від світових ринків, пандемія, карантинні заходи.