THINK TANKS ТА ІНСТИТУЦІЙНІ РЕФОРМИ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.17721/apmv.2018.134.0.99-110Анотація
Анотація. У статті аналізуються особливості діяльності сучасних аналітичних і
девелоперських центрів США («Think Tanks») як недержавних науково-дослідних та ін-
формаційно-аналітичних організацій, що генерують ідеї і розробляють рекомендації для
національних урядових та міжнародних інститутів, забезпечуючи конструктивний діа-
лог з рішення соціально-економічних та політичних проблем у ланцюгу «держава-бізнес-
суспільство». Це креативні дослідницькі колективи для поглибленого розгляду питань
публічної політики, завдяки яким стало можливим перетворяння інтелектуальної діяль-
ності із індивідуального творчого акту у колективну роботу по створенню нових засад.
В Україні для представників наукового співтовариства, що створюють основну частину
значущих аналітико-прогнозних і політико-теоретичних концепцій, поняття «Think Tank»
є відносно новим. Відсутність повноцінної мережі інститутів громадянського суспіль-
ства і достатньої доступності до медійних ресурсів та прощадок ддя їх просування з
метою впливу на практику прийняття економісчних рішень і політичні процеси пов’язано
із непрозорістю діяльності державного істеблешменту та відторгненням політичних
еліт, що до цього часу додержуються принципу етатизму (верховенство держави). Сьо-
годні використання симбіозу потенціалу наукового співтовариства і розробок «Think
Tank», як аналітичних центрів, є однією із найважливіших умов інституційних реформ в
Україні, ефективної внутрішньоекономічної та зовнішньополітичної стратегії розвитку
країни. Однак, на жаль, процес усвідомлення того, що саме сучасні «Think Tank» є засо-
бом соціальної інженерії у цілому і політичного консультування зокрема, забезпечення
незалежної політичної та соціально-економічної експертизи, відбувається повільно та
суперечливо.
Ключові слова: Think Tank, Brains Trust, інеститут, інституційна реформа, екс-
пертно-аналітичні центри, соціальна інженерія.
Посилання
References
Abelson D. (2002a) Do think tanks matter? Assessing the impact of public policy institutes.
Kingston and Montreal: McGill–Queen’s university press.
Abelson D. (2002b) Think tanks and U.S. Foreign Policy: as historical view,
state.gov/journals/itps/1102/ijpe/pj73abelson.htm>
Akopyan О. (2010) Vedushchie mirovye fabriki mysli segodnya: novye smysly na sluzhbe
gosudarstva [Well-know international modern think tanks: new concepts serving for government].
Tsentr gumanitarnykh tekhnologiy, <http://gtmarket.ru/laboratory/expertize/2010/
>
Balayan A, Sungurov А. (2016) Fabriki vysli i ekspertnye soobshchestva [Think tanks and
expert associations]. St.Peterburg: Аleteyya.
Bogatyreva L., Fillipov V. (2016) Аnaliticheskie tsentry vchera i segodny [Analitical centers
yesterday and today]. Moskva: Lenand.
Bubnova N. (2017) “Mozgovye tsentry” kak aktor sovremennoi politiki [“Think tanks” as
an actor of modern policy], Comparative Politics Russia 3: 8–19.
2017 Global Go To Think Tank Index Report. Think Tanks and Civil Societies Program
(2018), University of Pennsylvania, January, <http://gotothinktank.com/2015-global-go-tothink-
tank-index-report/>
Domazet T. (2010) Facing the Future of Economic Policy-Causes of the Crisis from the Political
Econmomy Point of View. Facing the Future of South East Europe. Croatian Institute
of Finance and Accounting, Zagreb.
Draskovic V. Draskovic M. (2012) Institutional Nihilism as a Basis for Anti-/Development
Policy. Montenegrin Journal of Economics 8 (1): 110–136.
Dunn W. (1996) A Look Inside think tanks,
Glazev S., Naumov Е. (2012) Intellektualnaya ekonomika v teorii i praktike institutsionalnogo
konstruktivizma [Intellectual economy in theory and practice of institutional constructivism],
Sbornic nauchnykh trudov. 24: 34–38.
Haass R. (2002) Think tanks and U.S. Foreign Policy: A Policy-Marces Perspective. A Policy-
Maker’s Perspective, <http://usinfo.state.gov/journals/itps/1102/ijpe/pj73haass.htm>
Haass R. (2005) The Opportunity: America’s moment history’s course. New York: Public affairs.
Актуальні проблеми міжнародних відносин. Випуск 134. 2018 109
Kamshibaev E. (2012) Intellektualnyy kanital. Kontseptsii, metody i analiz [Intellectual capital.
Conceptions, methods and analysis]. Izd-vо: Kniga po Trebovaniyu.
Kolomiiets Y. (2014) Analysis of the global practice of think tanks in the informational and
analytical support of public authorities, Efficacy public administration. Collection of scientific
works 40, <http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe>
Ladi S. (2005) Globalisation, policy transfer and policy research institutes. Cheltenham: Edward
Elgar Publishing Limited.
Lindquist E. A. (1997) Beyond the myth: new challenges for think tanks, <http://www.nira.
go.jp/publ/review/97autumn/alind.htm>
Makarychev A. (2015) Gosudarstva, ekspertnye soobshchestva i rezhimy znaniya-vlasti
[Governments, expert associations and regimes of knowledge-power], Politicheskaia Nauka
: 16-26.
McGann J. (2011) Global Think Tanks: Policy networks and Governance. Routledge.
Medushevskiy N. (2011) Fabriki mysli. Amerikanskaya model i podkhody k ee adaptatsii za
predelami USA [Think tanks. American model and its out-of-the-US adaptation methods].
Мoskva: LAP Lambert Academic Publishing.
Naumov Е., Benua А. (2012) Ustoychivoe rasvitie i teoriya institutsionalnogo konstruktivizma
[Sustainable development and the theory of institutional constructivism], Мezhdunarodnyy
elektronnyy zhurnal. Ustoychivoe razvinie: nauka i praktica 2 (9),
yrazvitie.ru>
Petrenko I. (2015) “Fabryky dumok” yak instrument zastosuvannya intelektu do vyrishennya
skladnykh suspilno-politychnykh problem [“Think tanks” as an instrument for use of
intelligence for complex social and political problems solution], Visnyk KNU imeni Tarasa
Shevchenka, Ser. Filosofiya/Politologiya 1 (119): 121–124.
Petrenko V. (2011) Konstruktivizm kak novay paradigma v nauke o cheloveke, [Constructivism
as a new paradigm of human science], Voprocy filosofii 6: 31–36.
Shernova N. (2013) Fabryka dumok v Ukraini yak skladova formuvannya zovnishnopolitychnogo
kursu krainy [Think tanks in Ukraine as a component of country’s foreign policy],
<http://oldconf.neasmo.org.ua/node/2241>
Sungurov А. (2015) Kak voznikayut politicheskie innovatsii. “Fabriki mysli” i drugie instituty-
mediatory [How the political innovation appear. “Think tanks” and other mediator
institutions]. Мoskva: RОSPEN.
Yasin Е., Аkindinova N., Yakobson L, Yakovlev А. (2013) Sostoitsya li novaya model ekonomicheskogo
rosta v Rossii? [Will the new economic growth model perform in Russia?]
XIV Аprelskaya mezhd. nauch. konf. po problemam razvitiya ekonomiki i obshchestva; Nats.
issledov. un-t “Vysshaya shkola ekonomiki”Моskva, 2–5 аprelya 2013 г. Мoskva: ID
Vysshaya shkola ekonomiki.
Yerznkyan B., Gassner L. (2010) Ethics in the Different Types of Economy, Theory and
Practice of Institutional Reforms in Russia. Collection of scientific works ed. by B.
Yerznkyan 17. Moscow: CEMI Russian Academy of Sciences.