МІЖНАРОДНИЙ ТУРИЗМ ЯК ІНСТРУМЕНТ ПУБЛІЧНОЇ ДИПЛОМАТІЇ: НОВІ МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ ПОСИЛЕННЯ ЗОВНІШНЬОПОЛІТИЧНОГО ВПЛИВУ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • A. Y. Parfinenko Кандидат історичних наук, доцент, завідувач кафедри туристичного бізнесу Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна

DOI:

https://doi.org/10.17721/apmv.2016.127.1.27-41

Анотація

Стаття присвячена дослідженню функціональних можливостей міжна-
родного туризму виступати каналом «публічної дипломатії». Визначено основні чинники, які в умовах глобалізації перетворюють світові туристичні потоки на інструмент зовнішньополітичного впливу. Охарактеризовано динаміку міжнародних туристичних прибуттів в другій половини XX – на початку XXI ст., які представлені як глобальний простір соціальних мереж та відповідних економічних і геополітичних впливів. Висвітлено основні підходи «нової публічної дипломатії» у межах якої соціальні інститути та процеси
(у тому числі, туризм) розглядаються як самостійні суб’єкти міжнародних відносин та важливі складові «м’якої сили». Розкрито конструктивну роль туризму в формуванні глобального рейтингу «м’якої сили» та рейтингу національний брендів. Стверджується про наявність прямої кореляції між туристичною привабливістю та можливістю здійснення «м’якого» впливу. Обґрунтовано доцільність посилення промоції національного туристичного продукту як дієвого інструменту публічної дипломатії в Україні.
Робиться висновок, що в умовах глобалізації туризм набуває політичної ваги як чинник неформальних міжнародних контактів, додаткового інструменту досягнення зовнішньополітичних інтересів держави і базової основи публічної дипломатії, а сама дипломатія може виступати дієвою стратегією розвитку національного туризму.
Ключові слова: публічна дипломатія, культурна дипломатія, м’яка сила, міжнародний туризм, туристичні потоки, туристичний імідж, національний бренд.

Біографія автора

  • A. Y. Parfinenko, Кандидат історичних наук, доцент, завідувач кафедри туристичного бізнесу Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна

    Кандидат історичних наук, доцент, завідувач кафедри туристичного бізнесу Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна

Посилання

Kuleba D. Miaka syla – holovna zbroia Ukrainy [Elektronnyi resurs] / Kuleba D. – Rezhym dostupu:

http://tsn.ua/politika/ekspert-m-yaka-sila-golovna-zbroya-ukrayini-340433.html.

Kuleba D. Publichna dyplomatiia – nova zbroia Ukrainy v umovakh hibrydnoi viiny [Elektronnyi resurs] / Kuleba D. – Rezhym dostupu: http://www.eurointegration.com.ua/experts/2015/09/23/7038633/.

Peresunko T. Ukrainska kulturna dyplomatiia: ambitnyi pochatok [Elektronnyi resurs] / Peresunko T. – Rezhym dostupu: http://culture.lb.ua/news/2016/03/02/328751_ukrainska_kulturna_diplomatiya.htm.l.

What is Public Diplomacy? [Electronic resource]. – Way of access: http://uscpublicdiplomacy.org/page/whatpd.

Webster C., Ivanov, S. Tourism as a force for political stability / Webster C., Ivanov, S. // International Handbook on Tourism and Peace / Edited by Wohlmuther, C., Wintersteiner, W., Drava Verlag, Klagenfurt, Austria, 2014. – P. 167-180.

Richter L. Political Instability and Tourism in the Third World / Richter, Linda. // Tourism and the Less Developed Countries / Edited by David Harrison. – New York: Wiley. – 1992. – P. 35-46.

Hall C. M. Tourism and politics: policy, power, and place. Chichester ; New York : Wiley, 1994. – 238 p.

Cherevichko T. V. Turizm kak instrument publichnoj diplomatii / Cherevichko T. V. // Izvestiya Saratovskogo

gosudarstvennogo un-ta. Seriya: Istoriya. Mezhdunarodnye otnosheniya. – 2014. – T. 14, vyp. 4. – S. 93-95.

Zakliuchnyi akt Narady z bezpeky ta spivrobitnytstva v Yevropi – [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu:

http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/994_055.

Manil’skaya deklaraciya po mirovomu turizmu (10 oktyabrya 1980 g.) – [Elektronnij resurs]. – Rezhim dostupu:

http://www.businesspravo.ru/Docum/DocumShow_DocumID_33268.html.

Ofitsiinyi sait mizhnarodnoho instytutu myru cherez turyzm – [Electronic resource]. – Way of access:

http://www.iipt.org/.

Tourism highlights. 2015 Edition. UNWTO [Electronic resource]. – Way of access: http://www.unwto.org.

Ignat’eva I. F. Prostranstvo potokov: ehkonomicheskij i geopoliticheskij analiz turizma [Elektronnyj resurs] / Ignat’eva I. F. – Rezhim dostupa: http://www.terrahumana.ru/arhiv/13_01/13_01_21.pdf.

The New Public Diplomacy: Soft Power in International Relations / Edited by Melissen, Jan. – Basingstoke, New York: Palgrave Macmillan, 2005. – 221 p.

New Public Diplomacy in the 21st Century: A Comparative Study of Policy and Practice / Edited by James Pamment – Routledge, 2013. – 184 p.

A Strong Britain in an Age of Uncertainty: The National Security Strategy – [Electronic resource]. – Way of access: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/61936/national-security-strategy.pdf.

Ken S. Heller, Liza M. Persson. The Distinction Between Public Affairs and Public Diplomacy / Ken S. Heller, Liza M. Persson // Routledge handbook of public diplomacy / edited by Nancy Snow, Philip M. Taylor. – New

York – London: Taylor & Francis. – 2009. – P. 225-232.

Nye J. The Future of Power, New York: Public Affairs, 2011. – 320 p.

Rasmussen I. Towards a theory of public diplomacy: A quantitative study of public diplomacy and soft power [Electronic resource] / Rasmussen I. – Way of access: http://sites.tufts.edu/ivanwr/files/2012/06/A-Theory-of-

Public-Diplomacy-Rasmussen-June-2012.pdf.

Pakhomov Iu. M. Systema tsinnostei yak faktor konkurentospromozhnosti krain u hlobalnomu sviti / Pakhomov Iu. M. // Ekonomika rynkovykh vidnosyn. – K., 2008. – №1 (1). – S. 38-45.

Parfinenko A. Iu. Obraz, imidzh, brend rehionu – chynnyky formuvannia konkurentnykh perevah rehionalnoho

rozvytku / A.Iu. Parfinenko // Turystychnyi imidzh rehionu: monohrafiia / za red. A. Iu. Parfinenka – Kh. : KhNU imeni V. N. Karazina, 2011. – S. 10-34.

The Soft Power 30: А global ranking of soft power – [Electronic resource]. – Way of access: http://softpower30.portland-communications.com/pdfs/the_soft_power_30.pdf.

Ufimceva E. I. Rol’ turisticheskoj aktivnosti v processe formirovaniya imidzha Rossii / E. I. Ufimceva // Turizm i kul’turnoe nasledie : mezhvuz. sb. nauch. tr. / SGU. – Saratov. – S. 249-253.

Olins W. Making a National Brand / Olins W. // The New Public Diplomacy Soft Power in International Relations / Edited by Jan Melissen. – Basingstoke, New York: Palgrave Macmillan, 2005. – P. 169-179.

Anholt S. Competitive Identity: The New Brand Management for Nations, Cities and Regions / S. Anholt. – 1st edition. – Palgrave Macmillan, 2007. – P. 20-21.

Anhol’t S. Brend Amerika: mat’ vsekh brendov / S. Anhol’t, Dzh. Hil’dret. – M. : Dobraya kniga, 2010. – 232s.

Tourism highlights. 2015 Edition. UNWTO [Electronic resource]. – Way of access: http://www.unwto.org.

Vyizd hromadian Ukrainy za kordon za krainamy, do yakykh vony vyizhdzhaly, u 2015 rotsi – [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: http://www.ukrstat.gov.ua.

Vizd inozemnykh hromadian v Ukrainu za krainamy, z yakykh vony prybuly, u 2015 rotsi – [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: http://www.ukrstat.gov.ua.

Tourism highlights. 2009 Edition. UNWTO [Electronic resource]. – Way of access: http://www.unwto.org.

Parfinenko A. Iu. Mizhnarodnyi turyzm v Ukraini: heopolitychni aspekty hlobalnoho yavyshcha / A. Iu. Parfinenko // Aktualni problemy mizhnarodnykh vidnosyn. – 2015. – № 126. – S. 12-23.

Завантаження

Опубліковано

2016-10-29