РОЛЬ МОТИВАЦІЇ У ФОРМУВАННІ АНГЛОМОВНОЇ ДИСКУРСИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.17721/apmv.2015.125.2.98-104Анотація
У статті розглядається значення мотивації до навчання як умови фор-
мування англомовної дискурсивної компетентності. У наш час, коли Україна стоїть на шляху до Європейської інтеграції, особливого значення для фахівців у різних галузях науки та техніки набуває володіння іноземною мовою. Інтеграція особистості у світовий процес передбачає володіння іншомовною комунікативною компетентністю, вагомим компонентом якої є дискурсивна компетентність. Під дискурсивною компетентністю ми розуміємо сукупність знань, умінь, навиків, а також способів діяльності, пов’язаних з побудовою і ситуативним розумінням дискурсів як об’єктів реальної дійсності в процесі здійснення професійної діяльності. Вона є діагностичним інструментом рівня розвитку мовної особистості, її мотиваційно-прагматичного компоненту. А це, у свою чергу, викликає необхідність пошук ефективної мотивації студентів до вивчення іноземної мови.
Мотивація визначається система мотивів, або стимулів, яка спонукає людину до конкретних форм діяльності або поведінки. Основними критеріями її формування вважають наявність пізнавальних мотивів і цілей, наявність позитивних емоцій, які викликає процес навчання, уміння і бажання вчитися, вміння і можливості застосовувати здобуті знання на практиці. Розрізняють зовнішню та внутрішню мотивації. Внутрішня залежить від внутрішнього середовища (викладач, навчальна група, оточення). Зовнішня мотивація обумовлена значущістю інформації про країну, мова якої вивчається, її
культуру та історію, усвідомленням важливості мови для реалізації потреб. Слід зазначити, що серед дослідників існують розбіжності в поглядах щодо пріоритетності тих чи тих видів мотивів для успішності навчальної діяльності. Найбільш адекватними навчальній діяльності окремі дослідники вважають пізнавальні мотиви (широкі пізнавальні, навчально-пізнавальні, мотиви самоосвіти). У процесі формування англомовної дискурсивної компетентності викладачу важливо знати потреби, якими керуються студенти, він повинен постійно підтримувати мотивацію навчання на високому рівні.
Ключові слова: дискурсивна компетентність, мотивація, зовнішня мотивація, внутрішня мотивація.
Посилання
Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання. – К. : Ленвіт, 2003. – 213 с.
Соколова Е. Н. Методика обучения иностранным язикам / Е. Н. Соколова. – М. : Просвещение, 2005. – 239 с.
Леонтьев А. Н. Избранные психологические произведения: В 2 т. – М. : Педагогика. – Т. 2. – 1983. – 320 с.
Ryan R. M., Deci E. L. Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions // Contemporary educational psychology. – 2000. – Т. 25. – №. 1. – С. 54-67.
Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. / А. Н. Леонтьев. – М. : Смысл; Академия, 2004. – 346 с.
Маркова А. К. Формирование мотивации учения: [книга для учит.] / А. К. Маркова, Т.А. Матис, А. Б. Орлов. – М. : Просвещение, 1990.
Якобсон П. М. Психологические проблемы мотивации в поведении человека. – М. : Просвещение. – 1969. – 317 с.
Gardner R.C. Social Psychology and Second Language Learning: The Role of Attitudes and Motivation / Gardner R. C. – London: Edward Arnold, 1985. – 355 p.
Красноголова І. Б. Формування мотивів учіння студентів у процесі викладання англійської мови : дис. ... канд. пед. наук / І. Б. Красноголова. – К., 1999. – 178 с.
Потреба // Матеріал з Вікіпедії – вільної енциклопедії [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://uk.wikipedia.org/wiki/Потреба.
Рогова Г. В. Методика обучения иностранным языкам в средней школе / Рогова Г. В., Рабинович Ф. М., Сахарова Т. Е. – М. : Просвещение, 1991. – 287 с.
Щукин А. Н. Обучение иностранным языкам: Теория и практика. – М. : Филоматис. – 2004. – С. 161-162.
Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам: Лингводидактика и методика. – М. : Издат. центр «Академия». – 2004. – С. 151.