ОГЛЯД ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ПСИХОЛОГО-ЛІНГВІСТИЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ

Автор(и)

  • О. О. Кузнєцова Інститут філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка

DOI:

https://doi.org/10.17721/apmv.2015.125.2.69-75

Анотація

     Зроблено огляд наукових досліджень з методики формування усномовленнєвої комунікативної компетентності студентів з врахуванням вікових характеристик, що доведено лабораторними та аудиторними дослідженнями; також надано огляд досліджень взаємодії першої (рідної) мови з другою (іноземною) мовою з урахуванням психолого-типологічних особливостей дорослого студента; досліджено основні психологічні
чинники, що впливають на оптимізацію вивчення іноземної.
     Студентський вік є найбільш плідним для удосконалення психічних функцій людини, – відбувається перебудова внутрішніх функціональних й міжфункціональних структур, що приводить до зміни показників, які характеризують розвиток психічних функцій.
     Проблема впливу вікових особливостей на темп просування в іноземній мові досліджена недостатньо, й, майже зовсім не дослідженою є практика викладачів вузів, що здійснюють процес навчання на неспеціальних факультетах.
     Психологічні експерименти доводять,що оволодіння іноземною мовою ускладнюється втручанням в даний процес так званого «внутрішнього» перекладу, мовноінтелектуальна діяльність здійснюється, спочатку, на більш вдосконаленому засобі рідною мовою, а надалі, – пошуком лексико-граматичних елементів іноземною мовою.
     Необхідність залучення рідної мови, як посередника,на різних етапах навчання не є однаковою, що може стати показником рівня володіння іноземною мовою. Оскільки необхідною характеристикою сенсорних та розумових операцій людини є час, то про ступінь участі рідної мови у процесі іноземного мовлення можна судити по часових показниках мововиробництва іноземною мовою та рідною.
     Досліди та результати якісно-кількісних характеристик в експериментах не розкривають характер дії тих психологічних механізмів, результатом впливу яких є специфічні особливості розвитку на різних вікових етапах під час навчання у вищому закладі освіти, психологічне пояснення даного експерименту є необхідним.
Ключові слова: вербальний інтелект, мотивація і цілі навчання, когнітивні чинники (фонологічні здатності обробки), довгостроковий об’єм пам’яті дорослого, базові комунікативні знання студента з іноземної мови для спеціальних/фахових цілей.

Біографія автора

  • О. О. Кузнєцова, Інститут філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка

    Кандидат психологічних наук, доцент кафедри іноземних мов факультетів психології та соціології Інституту
    філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка

Посилання

Артемов В. А. Эксперимент в психологии и методике обучения иностранным языкам. – Сб. : Вопросы психологии и методики обучения иностранным языкам (ред. В.А. Артемова) / В. А. Артемов. – М., 1974.

Бенедиктов Б. А. Психология овладения иностранным язиком / Б. А. Бенедиктов. – Минск, 1974.

Захаревич М. У. Архітектура французькою мовою. – Посібник для розвитку навичок усного мовлення / М. У. Захаревич. – Мінськ, 1977.

Ительсон Е. И. Внутренний перевод и его роль в обучении устной речи. – Сб. : Иностранные языки в школе / Е. И. Ительсон, 1954.

Лурия А. Р. Высшие корковые функции человека и их нарушение при локальных поражениях мозга / А. Р. Лурия. – М., 1969.

Шехтер М. С. Психологические проблемы узнавання / Шехтер М. С. – М., 1967.

Развитие психофизиологических функций взрослых людей. – М., 1972.

Burt M. K. Error Analysis in the Adult EFL Classroom / TESOL Quarterly. –V. 9. 1975.

Cook, V. J. Experimental Approaches Applied to Two Areas of Second Language Learning Research: Age and Listening-based Teaching Methods. – Chapter 2. – Experimental Approaches. – Pergamon, 1986.

Stern, H. H. Optimal Age; Myth or Reality? / The Canadian Modern Review. – V. 32, 1976.

Завантаження

Опубліковано

2016-02-02