У ЦЕНТРІ УВАГИ ТІ, ЩО ПРИЙМАЮТЬ РІШЕННЯ: ВПЛИВ ЗМІ ТА ГРОМАДСЬКОЇ ІНФОРМАЦІЇ НА СПРИЙНЯТТЯ ПОЛІТИЧНОГО ПІАРУ В США, РОСІЇ ТА УКРАЇНІ

Автор(и)

  • I. A. Khyzhnyak professor (world history, international relations); doctor Habil., professor (political sciences), academician of Ukrainian academy of political sciences, chairman of the international information department at «Ukraine» International University of Human Development

DOI:

https://doi.org/10.17721/apmv.2013.116.1.

Анотація

Стаття містить в собі означену структуру феномену прийняття рішень. В ній конкретно визначені парадигми розробки політично заангажованих моделей впливу при прийнятті рішень, що формують певні типи суспільної свідомості, артикулюються різні способи і методи їх застосування в інформаційному просторі США, Росії і України.
Ключові слова: парадигмальна складова прийняття рішень, інформаційний порядок денний, реальні виміри прийняття рішень, прямий і зворотній зв’язок віртуальності і реальності, тренди моделювання реального життя, пострадянський тип свідомості, представницька демократія, спін-докторінг.


The article tackles the conceptual approaches that outline the basic structure of decision-making mechanism. The author dwells upon defining key paradigms that identify certain types of politically engaged public perceptions milieus. The latter constitute three basic dimensions of multiple-levelled manufacture of decision-making. The subject matter of study articulates modes of decision-making techniques and their application in the USA, Russian and Ukrainian informational media.
Key words: decision-making paradigm, informational agenda, real dimension of decision-making, direct and reverse connection of virtuality and reality, trends of real life modeling, postsoviet type of consciousness, representative democracy, spin doctoring.


В статье содержится очерченная структура феномена принятия решений. В ней, конкретно определены парадигмы разработки политически ангажированных моделей воздействия на принятие решений, формирующих определённые типы общественного сознания, артикулируются различные способы и методы их применения в информационном пространстве США, России и Украины.
Ключевые слова: парадигмальная составляющая принятия решений, информационная повестка дня, реальные измерения принятия решений, прямая и обратная связь виртуальности и реальности, тренды моделирования реальной жизни, постсоветский тип сознания, представительская демократия, спин-докторинг

Біографія автора

  • I. A. Khyzhnyak, professor (world history, international relations); doctor Habil., professor (political sciences), academician of Ukrainian academy of political sciences, chairman of the international information department at «Ukraine» International University of Human Development

    doctor Habil.

Завантаження

Опубліковано

2014-03-19