ДОМІНАНТИ ТА ОСОБЛИВОСТІ ДИВЕРСИФІКАЦІЇ ЗОВНІШНЬОЇ ТОРГІВЛІ УКРАЇНИ НА МІЖНАРОДНОМУ РИНКУ

Authors

  • М. А. Дудченко Національна академія статистики, обліку та аудиту

DOI:

https://doi.org/10.17721/apmv.2014.123.1.111-119

Abstract

Анотація. Розглянуто реалії стану та оцінено структуру експортного потенціалу України, який вичерпав ресурси екстенсивного розвитку, розкриваються можливості та перспективи диверсифікації зовнішньої торгівлі в контексті набуття країною асоційованого членства в ЄС.
Безпосередньо йдеться про необхідність переглянути напрямки зовнішньоекономічної діяльності України, зокрема у сфері зовнішньої торгівлі, з позиції стратегічного курсу на євроінтеграцію, асоційоване членство в ЄС та створення зони вільної торгівлі. З іншого боку, звертається увага на відхилення пропозиції та тиску Росії на вступ країни до Митного Союзу.
Декларативність та млявість економічних реформ в Україні, уповільнена структурна перебудова, зокрема реструктуризація промислового сектору та низька конкурентоспроможність його підприємств на зовнішніх ринках, на відмінну від країн Центральної та Східної Європи, залишають країну експортером переважно сировини і напівфабрикатів, товарів з низькою доданою вартістю та низькою якістю в структурі експорту.
Значна залежність економіки та її експорту від металургійної галузі, хімічної і паливної промисловості, як капіталоємних та ресурсно-витратних галузей з застарілими II, III, IV технологічними укладами, що не створюють умови для ефективної диверсифікації зовнішньої торгівлі (1, с. 150-152). До того ж внутрішній попит на продукцію названих галузей наразі скорочується в зв’язку з економічною та воєнною кризою. Тому пропонується переорієнтувати основні інвестиційні потоки – іноземні, з державними
ресурсами та вітчизняним великим приватним капіталом на високотехнологічні види виробництв та діяльності. Йдеться про ракетно-космічну галузь, літакобудування, машинобудування (турбіни, обладнання до атомних станцій), а в перспективі розвиток бази нанотехнологічної продукції. Оскільки в основі диверсифікації зовнішньої торгівлі лежать диверсифікація виробництва та діяльності, то велике значення має вибір форм диверсифікації, зокрема концентричної та конгломеративної форм (2, с. 125-126).
Важливо також диверсифікуватись і в просторовому аспекті, зокрема до країн Близького Сходу, Китаю, країн Африки та Південної Азії. Це не означає відмови від торгівлі з країнами СНД і Митного Союзу на взаємовигідних умовах, якій також не спроможні обійтися без зв’язків з Україною в економічному, технологічному та торговельному аспекті.
Ефективність диверсифікації вимагає задіяти значний потенціал міжнародної спеціалізації в галузях АПК на основі його технічного переоснащення, впровадження сучасних технологій у виробництві сільськогосподарської продукції, зокрема екологічно чистої, попит на яку стрімко зростає. Висока енергоємність зорієнтованих на експорт галузей, висока затратність в АПК та низька продуктивність праці створюють повільне просування продукції на нові ринки. Слід зазначити, що проголошення визначального вектору диверсифікації в напрямку до ЄС ще не скоро дасть реальні результати, оскільки українська продукція не відповідає вимогам та стандартам європейського ринку, залишаються і практичні питання щодо реалізації можливостей зони вільної торгівлі.

Ключові слова: диверсифікація, зовнішня торгівля, експортний потенціал, інноваційна модель експорту, конкурентоспроможність.

Author Biography

  • М. А. Дудченко, Національна академія статистики, обліку та аудиту

    Доктор економічних наук, професор кафедри менеджменту зовнішньоекономічної діяльності Національної академії статистики, обліку та аудиту

Published

2016-06-08