ОГЛЯД ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ПСИХОЛОГО-ЛІНГВІСТИЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ
DOI:
https://doi.org/10.17721/apmv.2015.125.2.69-75Abstract
Зроблено огляд наукових досліджень з методики формування усномовленнєвої комунікативної компетентності студентів з врахуванням вікових характеристик, що доведено лабораторними та аудиторними дослідженнями; також надано огляд досліджень взаємодії першої (рідної) мови з другою (іноземною) мовою з урахуванням психолого-типологічних особливостей дорослого студента; досліджено основні психологічні
чинники, що впливають на оптимізацію вивчення іноземної.
Студентський вік є найбільш плідним для удосконалення психічних функцій людини, – відбувається перебудова внутрішніх функціональних й міжфункціональних структур, що приводить до зміни показників, які характеризують розвиток психічних функцій.
Проблема впливу вікових особливостей на темп просування в іноземній мові досліджена недостатньо, й, майже зовсім не дослідженою є практика викладачів вузів, що здійснюють процес навчання на неспеціальних факультетах.
Психологічні експерименти доводять,що оволодіння іноземною мовою ускладнюється втручанням в даний процес так званого «внутрішнього» перекладу, мовноінтелектуальна діяльність здійснюється, спочатку, на більш вдосконаленому засобі рідною мовою, а надалі, – пошуком лексико-граматичних елементів іноземною мовою.
Необхідність залучення рідної мови, як посередника,на різних етапах навчання не є однаковою, що може стати показником рівня володіння іноземною мовою. Оскільки необхідною характеристикою сенсорних та розумових операцій людини є час, то про ступінь участі рідної мови у процесі іноземного мовлення можна судити по часових показниках мововиробництва іноземною мовою та рідною.
Досліди та результати якісно-кількісних характеристик в експериментах не розкривають характер дії тих психологічних механізмів, результатом впливу яких є специфічні особливості розвитку на різних вікових етапах під час навчання у вищому закладі освіти, психологічне пояснення даного експерименту є необхідним.
Ключові слова: вербальний інтелект, мотивація і цілі навчання, когнітивні чинники (фонологічні здатності обробки), довгостроковий об’єм пам’яті дорослого, базові комунікативні знання студента з іноземної мови для спеціальних/фахових цілей.
References
Артемов В. А. Эксперимент в психологии и методике обучения иностранным языкам. – Сб. : Вопросы психологии и методики обучения иностранным языкам (ред. В.А. Артемова) / В. А. Артемов. – М., 1974.
Бенедиктов Б. А. Психология овладения иностранным язиком / Б. А. Бенедиктов. – Минск, 1974.
Захаревич М. У. Архітектура французькою мовою. – Посібник для розвитку навичок усного мовлення / М. У. Захаревич. – Мінськ, 1977.
Ительсон Е. И. Внутренний перевод и его роль в обучении устной речи. – Сб. : Иностранные языки в школе / Е. И. Ительсон, 1954.
Лурия А. Р. Высшие корковые функции человека и их нарушение при локальных поражениях мозга / А. Р. Лурия. – М., 1969.
Шехтер М. С. Психологические проблемы узнавання / Шехтер М. С. – М., 1967.
Развитие психофизиологических функций взрослых людей. – М., 1972.
Burt M. K. Error Analysis in the Adult EFL Classroom / TESOL Quarterly. –V. 9. 1975.
Cook, V. J. Experimental Approaches Applied to Two Areas of Second Language Learning Research: Age and Listening-based Teaching Methods. – Chapter 2. – Experimental Approaches. – Pergamon, 1986.
Stern, H. H. Optimal Age; Myth or Reality? / The Canadian Modern Review. – V. 32, 1976.