СПЕЦИФІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ДИСТАНЦІЙНОЇ ОСВІТИ ЗА ЕЛЕКТРОННИМИ НАВЧАЛЬНИМИ КУРСАМИ У ВНЗ УКРАЇНИ (НА МАТЕРІАЛІ СЕРТИФІКОВАНОГО ЕНК «КРАЇНОЗНАВСТВО: НІМЕЦЬКА МОВА»)

Authors

  • О. В. Шапочкіна Гуманітарний інститут Київського університету імені Бориса Грінченка

DOI:

https://doi.org/10.17721/apmv.2015.125.2.76-83

Abstract

У статті досліджуються специфічні особливості дистанційної освіти
за електронними навчальними курсами у вищих навчальних закладах України (на матеріалах сертифікованого ЕНК «Країнознавство: німецька мова»). Автором встановлено, що дистанційна університетська освіта України реалізується шляхом залучення студентів до навчання за електронними навчальними курсами з різних нормативних або додаткових дисциплін у межах формальної освіти. Аналіз останніх публікацій змушує переконатися в тому, що вже достатньо тривалий час в університетах України професорсько-викладацький склад створює електронні навчальні курси з різних дисциплін,
які втілюють основні ідеї дистанційної освіти. У межах дослідження виявлено проблеми формального підходу викладачів до створення електронних навчальних курсів, і, як наслідок, заниженої мотивації студенів стосовно дистанційного навчання. Автором було поставлено мету: виявити взаємозв’язок та взаємозалежність між структурними компонентами ЕНК та стійкою мотивацією студентів до навчання за ЕНК. У статті окреслено структурні елементи авторського електронного курсу «Країнознавство: ні-
мецька мова» та обґрунтовано взаємозв’язок між змістовим наповненням презентованого електронного навчального курсу і стійкою мотивацією студенів до здійснення дистанційної університетської освіти.
     Зокрема виявлено, що для системного впровадження дистанційного навчання та ефективного його функціонування в університетах України необхідно запроваджувати низку заходів: з боку професорсько-викладацького складу – постійно діючі семінари з формування ІКТ-компетенцій викладачів, бар-кемпи з удосконалення і поглиблення навичок
інтеграції інформаційних та педагогічних технологій у діяльності викладача, тренінги зі створення ЕНК, конкурси на кращі складові ЕНК, індивідуальне консультування викладачів; з боку студентів – систематичне удосконалення інформаційних компетентностей студентів у межах формальної університетської освіти та самоосвіти, залучення студентів до створення елементів ЕНК у тандемі із викладачами університету, анкетування студентів щодо якості ЕНК.
Ключові слова: дистанційна освіта,дистанційна університетська освіта, елек-
тронний навчальний курс, мотивація, компетентність, формальна університетська освіта, структурний елемент електронного навчального курсу.

Author Biography

  • О. В. Шапочкіна, Гуманітарний інститут Київського університету імені Бориса Грінченка

    Кандидат педагогічних наук, доцент кафедри романо-германських та східних мов Гуманітарного інституту
    Київського університету імені Бориса Грінченка

References

Василенко С. В. Підготовка викладачів до впровадження дистанційного навчання як складової електронного освітнього простору сучасного університету / С. В. Василенко: [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.newlearning.org.ua/sites/default/

files/praci/Tezy2014/Vasylenko_SvitLana_2014.pdf.

Дистанційне навчання: психологічні засади : монографія / М. Л. Смульсон, Ю. І. Машбиць, М. І. Жалдак та ін.; за ред. М. Л. Смульсон. – Кіровоград : Імекс-ЛТД. 2012. – 240 с.

Електронне навчально-наукове середовище сучасного університету: [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://moodle.kmpu.edu.ua/dn/course/category.php?id=24.

Любченко В. В. Три рівні проектування електронного начального курсу/ В. В. Любченко: [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://storage.library.opu.ua/online/periodic/kms_2012_6/069-072.pdf.

Морзе Н. В., Глазунова О. Г. Моделі ефективного використання інформаційно-комунікаційних та дистанційних технологій навчання у вищому навчальному закладі / Н.В. Морзе, О. Г. Глазунова: [Електронний ресурс] Інформаційні технології і засоби навчання. – 2008. – № 2 (6). – Режим доступу: http://www.ime.eduua.net/em6/content/08mnvshi.htm.

Морзе Н. В., Глазунова О. Г. Формування й оцінювання ІК-компетентностей науково-педагогічних працівників в умовах впровадження дистанційних технологій [Електронний ресурс] / Н. В. Морзе, О. Г. Глазунова // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2012. – № 6 (32). – Режим доступу: http://archive.nbuv.gov.ua/ejournals/ITZN/2012_6/758-2499-1-ED.pdf.

Морзе Н. В. Методика навчання інформатики: Навч. посіб.: У 4 ч. Ч. 1: Загальна методика навчання інформатики / Н. В. Морзе. – К. : Навчальна книга, 2003. – 254 с.

Положення про сертифікацію електронного навчального курсу: [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://garmonia.nubip.edu.ua/polojennia.pdf.

Положення про атестацію електронного навчального курсу на рівні ВНЗ та МОН України: [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://mon.gov.ua/images/gr/obg/2010/08_06_10.pdf.

Published

2016-02-02