THE IMPERATIVES OF INCREASING THE COUNTRIES COMPETITIVENESS IN THE GLOBAL FINANCIAL SERVICES MARKET

Authors

  • E Voinova Odessa the Mechnikov National University

DOI:

https://doi.org/10.17721/apmv.2018.137.0.98-109

Abstract

Abstract. There is a theoretical substantiation of the concept of increasing the competitiveness of countries in the world financial services market in the article. The key points to be based are the components of the country's competitiveness in the world financial services market. It is determined that exporters, the state, educational institutions, the whole industry are the parties who in one way or another are competent to raise certain elements of the country's competitiveness. But this approach contradicts the statement of M. Porter, who emphasized that competitiveness can be increased by companies during their competition only, and any attempts to intervene by the state to weaken it lead to the loss of competitive advantages.
Keywords: the competitiveness of countries, the global financial services market, ways to increase competitiveness

Author Biography

  • E Voinova, Odessa the Mechnikov National University
    PhD in economic science, Associate professor of International Economic and International Economic Relation Department

References

References

Давлетгареев Н. Р. Пути повышения конкурентоспособности предприятий / Н. Р. Давлетгареев, Т. Б. Давлетгареева // Проблемы управления рыночной экономикой : межрегиональный сборник научных трудов. — 2015. — Т. 1. — С. 76-81.

Широканов Д. Факторы повышения конкурентоспособности экономики Беларуси в современных условиях: теоретико-методологические подходы в программных документах / Д.. Широканов // Журнал международного права и международных отношений. - 2006 — № 2. - С. 88-93

Бестужева С. В. Підвищення міжнародної конкурентоспроможності України в умовах нестабільності економічного розвитку / С. В. Бестужева // Глобальні та національні проблеми економіки. - 2017. - № 16. - С. 27-32.

Гаркава Ю. О. Напрями підвищення конкурентоспроможності країни / Ю. О. Гаркава, Т. Г. Міщенко // Інформаційні технології в економічних дослідженнях. - 2015. - № 1. - С. 111-122. – Режим доступу : http://doi.org/10.14308/ite000492

Радзієвська С. О. Сучасний стан і шляхи підвищення конкурентоспроможності економіки України / С. О. Радзієвська // Економічна наука. - 2012. - № 2. - С. 35-38.

Крухмаль О.В. Конкурентоспроможність банку та банківського продукту: фактори впливу та оцінка [Електронний ресурс] / О. В. Крухмаль, О. А. Барановська // Ефективна економіка. - 2014. - № 5. - Режим доступу: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream/123456789/52665/6/Krukhmal_Konkurentospromozhnist_banku.pdf

Брітченко І. Г. Підвищення конкурентоспроможності банків на ринку банківських послуг України / І. Г. Брітченко // Науковий вісник Ужгородського університету. - 2015. - Випуск 1 (45). - Т.1. - С. 176-179.

Porter M. E. The Competitive Advantage of Nations / M. E. Porter // Harward Business Review. - 1990. - Vol. 68. - № 2. - P. 73-93.

Войнова Є.І. Методика оцінки конкурентоспроможності країн на світовому ринку фінансових послуг [електронний ресурс] / Є.І. Войнова // Економіка та суспільство. – 2016. - № 5 - Режим доступу : http://www.economyandsociety.in.ua/journal-5/12-stati-5/340-vojnova-e-i

Djankov S. Private Credit in 129 Countries / S. Djankov, C. McLiesh, A. Shleifer. - Journal of Financial Economics. - May 2007. - 46 p. - Access mode : http://www.doingbusiness.org/~/media/WBG/DoingBusiness/Documents/Methodology/Supporting-Papers/DB-Methodology-Private-Credit-in-129-Counties.pdf?la=en

Doing Business 2018 : Getting Credit - Legal Rights Questionnaire – «Survey_Economy_FullName». [electronic resource]. - 2018. - 18 р. - Access mode : http://www.doingbusiness.org/~/media/WBG/ DoingBusiness/Documents/Methodology/Survey-Instruments/DB18/DB18-Legal-Rights-Creation-questionnaire-en.pdf?la=en

Актуальні проблеми міжнародних відносин. Випуск 137. 2018. .

Getting Credit Methodology [electronic resource]. - Doing Business, 2017. - Access mode : http://www.doingbusiness.org/Methodology/Getting-Credit

Sinha B. Does Entry of Global Financial Services Brands Influence Commercial Borrowers in a Lesser Developed Economy? / B. Sinha // ICFAI Journal Of Brand Management. - 2009. - № 6(2). - Р. 37-44.

Services Trade Restrictions Database [electronic resource] // The World Bank. – 2018. – Access mode : http://data.worldbank.org/data-catalog/services-trade-restrictions

Rouzet D. Services Trade Restrictiveness Index (STRI) : Financial Services / D. Rouzet and others. – OECD, 2014. – 52 p. – Access mode : https://doi.org/10.1787/18166873

Downloads

Published

2019-02-11